Sunday 19 January 2014

Usul Malaysia berhubung penyelesaian segera kemelut Palestin-Israel diterima sebulat suara - Irmohizam



KUALA LUMPUR 18 Jan. - Usul Malaysia berhubung penyelesaian segera kemelut Palestin-Israel diterima sebulat suara oleh negara-negara anggota Persidangan Ahli-Ahli Parlimen Asia Pasifik di Mexico dari 12 hingga 16 Januari lalu.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim berkata, Malaysia telah mengusulkan agar kewujudan negara dan kedaulatan negara Palestin disegerakan berdasarkan apa yang telah diputuskan oleh Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan resolusi Persidangan PBB.

"Malaysia telah meminta agar pertikaian sempadan Israel-Palestin dijadikan asas kepada kedamaian konflik serta mempercepatkan lagi kewujudan negara Palestin yang merdeka.

"Malaysia juga telah meminta agar segala elemen kekerasan dan penggunaan senjata memudaratkan dapat dihentikan dalam proses mempercepatkan perdamaian kedua pihak," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Persidangan yang berlangsung di Puerto Vallarta, Mexico itu dihadiri oleh ahli-ahli Parlimen dari 22 negara antaranya Kanada, Australia, New Zealand, Indonesia, Jepun, Korea Selatan, Mexico, Equador serta negara-negara Asia Pasifik lain.

Tambah Irmohizam, nilai dan konsep kesederhanaan yang dibawa oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam menyelesaikan konflik yang melanda Palestin-Israel juga dipuji oleh negara-negara anggota yang hadir itu.

0 comments:

Post a Comment

PARLIMEN KUALA SELANGOR

BUKIT MELAWATI

IJOK

JERAM